Vastuullisuus

Enter SystemSolutions Oy – vastuullisuus

Enter sitoutuu toimimaan vastuullisesti. Tältä sivulta löydät ESG-lausekkeemme.

Puitesopimukset

Enter on julkishallinnon yhteishankintayksikkö Hansel Oy:n puitesopimuskumppani ja noudattaa sen myötä Hanselin ”Code of Conduct – vastuullisuuden vähimmäisvelvoitteet” –kriteeristöä.

Arvot

Enter sitoutuu omassa toiminnassaan sekä vaikutuspiirinsä rajoissa myös toimitusketjuissaan tukemaan kestävää kehitystä ja sosiaalista vastuuta, kiinnittäen erityistä huomiota seuraaviin:

  1. Kansallisen ja kansainvälisen lainsäädännön noudattaminen
  2. Ihmisoikeuksien kunnioittaminen ja niiden toteutumisen edistäminen
  3. Lapsityön ja pakkotyön kielto
  4. Työntekijöiden syrjinnän, ahdistelun ja häirinnän kielto
  5. Järjestäytymisvapaus ja työntekijöiden kollektiivinen neuvotteluoikeus
  6. Palkkaus ja työajat, ylityön vapaaehtoisuus
  7. Terveellinen ja turvallinen työympäristö, huomioiden fyysinen ja psyykkinen terveys
  8. Ympäristönsuojelu, tavaroiden ja palveluiden vastuullinen tuotanto
  9. Konfliktimineraalien käytön vähentäminen ja niihin liittyvien haittavaikutusten esto
  10. Korruption vastustaminen; sisäisessä toiminnassa, asiakastyössä sekä toimitusketjuissa

Ihmisoikeudet

Enter noudattaa työlainsäädäntöä ja määräyksiä. Enterin henkilöstöhallinto seuraa työlainsäädännössä ja määräyksissä tapahtuvia muutoksia.

Enter on määritellyt työterveyden ja työturvallisuuden toimintaperiaatteet, tavoitteet ja kattavuuden. Tavoitteiden saavuttamista seurataan aktiivisesti ja niiden tulosten perusteella kehitetään Enterin työturvallisuuden johtamisjärjestelmää ja työturvallisuutta.

Enterin turvallisuustavoitteena on 0 työtapaturmaa. Enter pyrkii huomioimaan ja jatkuvasti alentamaan asiantuntijatyöhön liittyvää henkistä kuormitusta. Enterin toimintaa suunnitellaan yhdessä työterveyden asiantuntijoiden kanssa.

Enterillä on toimintakäytäntöihin dokumentoitu koko henkilöstön turvallisuusohjeistus, joka kattaa työterveyskäytännöt, työsuojelukäytännöt, fyysisen ja psyykkisen kuormituksen hallinnan, sisäisen työskentelyn sekä asiakastyöskentelyn. Lisäksi Enterillä on ohjeistettuna asiakaskohtaisia erityiskäytäntöjä korkeamman riskin työskentely-ympäristöihin.

Ympäristötavoitteet

Enter suosii strategiassaan palveluliiketoimintaa tuotemyynnin sijaan. Enter kiinnittää huomiota ympäristönsuojeluun ja tavaroiden sekä palveluiden ympäristöystävälliseen tuotantoon.

Enter on asettanut tavoitteet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle. Enter suosii energiatehokkaiden laitteiden valitsemista. Enter harjoittaa kierrättämistä ja hävittää vaaralliset
aineet vastuullisesti.

Enterin käyttämien toimittajien ja alihankkijoiden tulee täyttää myös Enterin asiakkaiden asettamat ympäristö- ja turvallisuustoimintaperiaatekriteerit. Mikäli Enterin ja asiakkaan vaatimuksia ei täytetä, Enter ei käytä toimittajaa asiakkaan tuote- tai palvelutoimitukseen.

Dokumentoituja asetettuja ympäristötavoitteita ja niiden saavuttamista seurataan Enterin EC-seurantajärjestelmässä. Ympäristötavoitteiden suunnittelua ja kehittämistä suoritetaan säännöllisesti Enterin johdon toimesta.

Hallinto

Enter on määritellyt toiminnan laatutavoitteet asiakkaiden tarpeiden ja odotusten täyttämiseksi ja tyytyväisyyden aikaansaamiseksi tuote- ja palvelutarjonnassa. Tavoitteiden saavuttamista seurataan aktiivisesti ja niiden tulosten perusteella kehitetään Enterin tuote- ja palvelutarjontaa laatunäkökulmasta.

Enter kiinnittää erityistä huomiota koko henkilöstönsä koulutukseen ja osaamistasoon, koska toimitettavat tuotteet ja palvelut perustuvat keskeisesti asiantuntijuuteen ja sillä mahdollistettavaan kustannustehokkuuteen ja tuottavuuteen.

Enterin johto on sitoutunut asettamaan tavoitteita, tukemaan, seuraamaan ja kehittämään jatkuvaa laadun parantamista.

Reklamaatioiden käsittelyyn osallistuu Enterin palvelupäällikkö, asiakaskohtainen vastuuhenkilö ja reklamoitavaan toimitukseen liittynyt henkilökunta. Laskureklamaatioissa käsittelyyn osallistuu myös Enterin hallinto. Tarvittaessa käsittelyyn osallistuu myynnin johto ja/tai yleisjohto.

Reklamaatiot dokumentoidaan Enterin tietojärjestelmien asiakaskorteille laadunvalvontaa varten. Tuotereklamaatioihin osallistetaan tarvittaessa myös tuotteen valmistajan ja/tai jakelijan edustajat. Reklamaatioiden käsittelyehdot aikavasteineen on kuvattu Enterin palvelukuvauksissa ja yleisissä ehdoissa.

Toimitusketju

Enter toimii itse Tilaajavastuulain asettamien velvoitteiden mukaisesti ja edellyttää samaa kaikilta alihankkijoiltaan.

Enter tilaa tuotteita ja palveluita vain sellaisilta toimittajilta ja alihankkijoilta, jotka täyttävät Enterin
asettamat laatukriteerit. Toimittajien toiminta voi olla sertifioitua tai toimittaja voi muuten tiedottaa
toimintaperiaatteensa, joiden pitää täyttää Enterin kriteerit.

Enterin käyttämien toimittajien ja alihankkijoiden tulee täyttää myös Enterin asiakkaiden asettamat ympäristö- ja turvallisuustoimintaperiaatekriteerit. Mikäli Enterin ja asiakkaan vaatimuksia ei täytetä, Enter ei käytä toimittajaa asiakkaan tuote- tai palvelutoimitukseen.